KoliLét - avagy sosincs elég hely!

Ez a bejegyzés kérésre készült, komiban írta valaki, hogy a koleszról szeretne olvasni, ugyanis jövőre koleszos lesz. Nos, remélem sikerül majd ezzel segíteni, bár mivel csak az egyetemen vagyok kolis, előtte sosem voltam, ezért ebből tudok csak kiindulni. :)


Elsősorban azokhoz szólnék, akik zöldfülűként mennek koliba, mivel egykor közéjük tartoztam. A legfontosabb, hogy ne aggódjatok, ne féljetek. Nekem egy kedves ismerősöm azt mondta, hogy vagy annyira megszeretem a kolit, hogy ki sem akarok költözni, vagy sikítva rohanok albérletbe. Nem is kérdés, imádom a kollégiumot. Ebben sok dolog közrejátszik, de a leginkább fontos dolog a hozzáállás. Lehet utálni ezt az egészet, de akár életetek élményévé is válhat. Nem tagadom, amikor valaki üvölt a folyosón ÁLLANDÓAN, az engem is idegesít, de személy szerint az sem szimpatikusabb, ha valaki folyton szid mindenkit, bezárkózik, éli a maga világát, és a legnagyobb emléke a koliról az, hogy tegnap volt meleg víz. Az ilyen viselkedés nekem nem tetszik, nem értem a miértjét. Én örülök, hogy megismerek új embereket, és nem csak a sulit, meg a koliszobát látom állandóan. Azt is puffogva, mert mi az, hogy valaki retardált, és nem tud kussolni 0-24-ben, mert hát én azt akarom...

Nagyot fordult velem a világ, amióta kolis vagyok, sok dologban változtam, toleránsabb lettem. Jelenleg 2-en vagyunk egy 3 fős szobában, de ez nem így volt a kezdetekkor, akkor 3-an éltünk itt, és egyik leány sem a szobatársam azóta. Nem feltétlenül azért mert bunkók, vagy valami, szimplán váltani akartunk, így kényelmesebb. Épp ezért nem szabad parázni, hogy kivel kerültök egy szobába, ugyanis szinte bármikor lehet költözni, ha nem tetszik a légkör. Nem tagadom, néha tűrni kell, kussolni, amikor pont azt szeretné az ember a legkevésbé, de ennyi még belefér. Ha nem tetszik a dolog, egy idő után fogtok ismerni pár embert, akinek vagy lediplomázott a szobatársa, vagy hasonló cipőben jár mint ti, azaz szobát szeretne váltani. Ez előfordul, nem azt jelenti, hogy nem lehet veletek kijönni. Szimplán nagyon ellentétes személyek vagytok, vagy bármi ilyen. Ezen ne akadjatok fenn, ha változtatni akartok, akkor tegyétek! :) Én sokkal jobban érzem így magam, a jelenlegi szobatársammal, mivel hasonlóak vagyunk, megegyeznek az igényeink hely szempontjából, tisztaság-szellőztetés, hasonló dolgok tekintetében is, ami nekem fontos. (Nem tudom, hogy középsuliban, hogy működik a költözős dolog, csak az egyetemről tudok nyilatkozni.)

Kezdődhet az igazi bejegyzés, ennyi lett volna a bevezetés. Még egyszer nyomatékosítanám, hogy elsősorban az egyetemről írok, a saját problémáink megoldásairól. Nálatok lehet, hogy más lesz a helyzet, az adott koliban tájékozódni kell, hogy mire van lehetőség.

Egy alap szoba nálunk. Forrás: koli.bdf.hu
Alap helyzetben vagyunk, most értünk a koliba. Mindenkinek van egy ágya, asztala, egy akasztós szekrénye, (aminek hajtogatós része is van, meg felső pakolós helye is, de igazából kajakra felesleges, szék nélkül nem érem fel, szóval gyakran használt tárgyakat nincs értelme odapakolni) és 2 db polca. Oldd meg, hogy elférjen a cucc! Haha, köszi. Ebből látszik, hogy nálunk a legnagyobb gond a hely (volt). Most, hogy ketten vagyunk, már nem vészes, mert plusz ágyunk, asztalunk és grátisz 2 polcunk is van, de előtte voltak bajok. Könnyű alternatíva kellett, ami nem okoz nagy kárt, de hasznos. A legegyszerűbb dolog a szeg. Igen, szeg. Ha fából vannak a polcok, akkor nincs is kérdés. Rá lehet aggatni fésűt, ollót, stb, így máris nem foglalja a helyet. Kiválóan megtartja az égősort is, mi ezeket a falra raktuk, dekorációs elemként használtuk fel, hogy ne legyen annyira üres a szoba. :)

Továbbléptünk, első ijedtség megvolt, ki kell pakolni. (Ha rosszak az ablakok, akkor a lehető legtávolabbi ágy a nyerő, azt válaszd, ha csak nem akarsz megfagyni. Ez pedig azt jelenti, hogy időben érkezz, nem árt, ha te választasz elsőnek. :D) Láthatóak a képen a piros falvédők, amelyek nem funkcionálnak falvédőként a szobában, a polcok tetejére tettük, hogy még több legyen a hely. (Igazából a táskáinknak, de ne mondjátok el senkinek!) A képről lemaradt, de itt a szekrények mellett van a csap is. Amikhez ugyebár kell konyharuha. Bizony, ebből nem hoztam ki sokat, 100 Ft-os boltokban lehet venni kis műanyag akasztókat, amelyet fel lehet ragasztani csempére. Simán megtartja őket, az arcmosós törcsit is, érdemes beruházni rájuk. Ha már a fogasoknál járunk, akkor nem árthat néhány, az ajtóra akasztható verzió is. Szobatársammal a Praktikerben szúrtuk ki, 2000 Ft-ért 6 db-ot vett, ezeknek olyan az alakja, hogy az ajtóra fel lehet tenni. Persze nem csak a rendes ajtóra, a szekrényeké is megfelel, látszik is a képen. Szintén érdemes megvenni, brutális mennyiségű helyet lehet spórolni vele.

A mi szobánk - panoráma verzió. Fotó: Zope Photography
Kipakoltál, rengeteg cuccod van, tutira éhes lettél. Akkor enni kéne valamit. Nálunk van konyha, de a folyosón, ezért saját hűtő, vízmelegítő és kávéfőző is helyet kapott a szobánkban. Erre biztosan máshol is van lehetőség, ha csak egy mód van rá, akkor mindenképp legyen rá gondotok, mert sokkal egyszerűbb, kényelmesebb, ráadásul nem kell közösködni. Egyszer kellett kiraknunk a kaját a kinti konyha hűtőjébe, egy nap alatt el is loptak 1-2 dolgot... Így egyszerűbb, ráadásul tuti, hogy elférnek az ennivalók. Azok, amiket otthonról hozunk. Gondolom mindenkinek fontos a kaja-kérdés. Bizony, nekünk is, mindig otthon elkészített ételeket hozunk. Hűtőben elfér, olcsóbb így, ráadásul mégiscsak főtt kaja, vagy legalábbis főttebb kaja, mint egy péksüti. (Amit persze szintén megveszek, ha megkívánom, de azért nem túl gyakori.) Az evés mindenkinek a saját dolga, ki mit eszik a leginkább. Én általában tésztát viszek, és variálom, hogy mivel eszem. Pizzakrém-tejföl-párizsi, tejföl-sajt, hangulatfüggő a dolog. Ha olyan a vasárnapi kaja itthon, amiről tudom, hogy este/másnap is megenném, akkor abból is viszek. Központi dolog a kaja, éhesen nem lehet tanulni ugyebár, az meg fontos!
Épp ezért egyéni dolog az is, hogy kinek mi a létszükséglet, mi az, amit mindenképp vesz. Én tudom, hogy ha úgy adódik, akkor a kenyér tök jó, de mivel nem nagyon ehetek mindenféle ilyet, ezért abból magvas, vagy teljes kiőrlésű jöhet szóba, csak úgy mint a zsemlénél. Ha már itt tartunk, akkor mik azok, amelyek nélkül én nem tudnék élni? Nos, párizsi, tejföl, ketchup, pizzakrém. Ezek a legalapabbak. Sajt is játszik, de anélkül nagy nehezen kibírom. :( Gondolkodjatok azon, hogy mi az, ami tutira kell, és azt vegyétek meg. A zacskós leveseket sem kell leírni, kifejezetten finomak, itthon is eszem néha, 100-150 Ft egy zacsi, és tényleg jók!
Aki esetleg ott főzőcskézik, annak szerintem tutira eszébe jut a tészta, és a rizs, könnyen lehet őket variálni. Nálam is voltak, de a konyha nem túl bizalomgerjesztő, hamar fel is adtam az ottani kajakészítést. Viszont ezekhez kell akkor fazék, olaj, só, ezeket ne felejtsétek el. Amelyeket mit foglalnak? Bizony, helyet. Meg kell gondolni, hogy akartok-e ott főzni, egyáltalán van-e rá lehetőség. Ha nem szükséges, akkor én inkább azt javaslom, hogy ne. Szinte az összes edényemet hazahoztam már, hiába vagyok ott hétvégenként is ha úgy van, nincs szükségem rá.

Azért a hosszú nap után pihenni is kell. Fürdés, alvás van, sipirc! Fontos megemlíteni, bár szerintem alap, hogy általában a folyosón vannak a zuhanyzók, szóval fürdőpapucs használata KÖTELEZŐ! Nálam általában van plusz ágynemű is, hátha leöntöm. Ezt pedig ki is kell mosni, emiatt van mosókapszula, öblítő, és hasonlók. Ha minden héten hazamentek, akkor sem árt, bármivel le lehet enni/inni a ruhátokat is, inkább legyen, aztán ne kelljen.

A rengeteg cuccot el is kell vinni, nálam örök kérdés a bőrönd vs. utazótáska. Idén utazótáskáztam, ha lesz rá keret, akkor viszont beszerzek egy bőröndöt. Kényelmesebb, bár elég fix a hely, úgy értem, hogy nem lehet belenyomorgatni valamit, ha egyszerűen az a bőrönd ott épp le van kerekítve!!! De legalább nem kell cipelgetni, mert gurul. (Aminek a hangja reggel 7-kor rettenetesen idegesítő, amikor valaki végigmegy a folyosón...) Így pedig nincs akadály, tele lehet pakolni, maximum addig kell vinni, amíg bepaterolja az ember a csomagtartóba, vagy ha ott nincs hely, akkor a buszra, esetleg lépcsőznie kell, vagy valami. Mindenképp kényelmesebb, én is azt szeretnék inkább. Sokszor visszatart a felesleges dolgok hazacipelésétől az, hogy nyáááá, nehéz lesz az utazótáska. :( Egy perces néma csend, igazi first world problem.

Aztán, van néhány tipp, amelyeket érdemes megtartani. Pénz... Ugyebár otthonról mindenki visz. Ebből haza is kell jutni, plusz bármi lehet. Épp ezért a visszaút árát mindig félreteszem, meg pár száz forint van nálam random, akármi történhet alapon. Ha valakinek a szülei kapnak, és tudnak nélkülözni pár darabot, akkor az Erzsébet-utalvány jó alternatíva amúgy, kajára-innivalóra elfogadják. (Mély bánatunkra ugyan, de alkoholra nem használható fel.)

Kicsit vidámabb rész. Ha egyetemi a koli, akkor azért néha-néha előfordulnak bulik. Ehhez kell alkohol. Amit valamiből meg kell inni, kultúrált emberek lévén nem az üvegből. A rendes poharakat összetörik, elviszik (megtörtént eset, ne nevessetek!) épp ezért legyenek műanyag poharak. Azzal azt csinálnak, amit akarnak, ha elviszik, legalább nem a mi kukánkban landol, még jót is tesznek velünk, nemde?

Nem árt belegondolni, hogy a koliszoba egy jó ideig az otthonotok lesz. Épp ezért dekoráljátok ki nyugodtan, hiszen otthon kell éreznetek magatokat. Számomra a legfájóbb az, hogy soha nem lesz olyan szép, mint amilyennek szeretném, de sokat ki lehet belőle hozni. Ez a takarítást is magába foglalja ám! Nálunk mi takarítjuk a szobáinkat, és erre ügyelünk is, tiszta szobában érezzük jól magunkat.

Ezekről gondolom, hogy hasznosak, és fontos róluk tudni. Ha van még kérdésetek, akkor írjatok!

Ha valakit érdekel, akkor itt az előző bejegyzés a kolival kapcsolatban!
Hogy tetszett? Voltatok már kolisok? Mi az amit szerettetek/utáltatok?

18 megjegyzés:

  1. én ötödik éve vagyok kolis, szeretem :) bár én olyanban vagyok, ahol van saját minikonyha, és két szobánként van saját fürdő is. de nekünk például nem lehet semmit arrébb mozdítani, átrendezni, vagy a falra felragasztani, szerelni. egyedül a kis parafatáblánkat lehet dekorálni.

    hatalmas előny még, hogy az egyetem 3 perc séta, így reggel sokkal tovább aludhatok mint mások! :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. az tök jó :O bár ez a nem mozdítós dolog fura, elsőre az jutott eszembe hogy le vannak láncolva a bútorok :D
      nekünk is nagyjából 5 perc, ha késésben vagyok (de persze ilyen nem szokott előfordulni!) akkor 2,5 :D

      Törlés
  2. Igazad van,hozzáállás kérdése az egész. Én egyszerűen nem tudok idegen emberekhez alkalmazkodni,így nekem nagyon nehezen ment a koli dolog,szerencsére utána összeköltözhettem a párommal egy szobába,így már jó volt,mert ő ismert engem,tudta,hogy milyen vagyok,hogy kell kezelni. Szerintem akinek hasonlóan hozzám lételeme a csend,az egyszerűen nem fogja bírni a kolit. Nekem 1 emberhez kellett volna alkalmazkodnom,de nem ment,nem bírtam,hogy hajnalig gépezik,zenét hallgat,skypol és beszél,miközben én 10-kor aludtam volna. Talán ha ismerőssel költözik össze(barát,barátnő)úgy bírja a csendesebb típus elviselni. Aki nyitott,annak viszont óriási élmény. Nálunk sem lehetett amúgy sem dekorálni,sem mozdítani semmit :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. igen, sajnos ez benne van, akinek nagyon "kötött" a rutinja, és nem akar alkalmazkodni, annak a koli nem a legjobb választás :)
      sajnálom, én nem is bírnám, hogy nem dekorálunk :/

      Törlés
  3. De jó , hogy megírtad ezt a bejegyzést, mert remélhetőleg ősztől én is kolis leszek. Kicsit félek is tőle, de inkább úgy állok hozzá, hogy egy új élmény lesz. Tényleg nagyon hasznos volt :)

    VálaszTörlés
  4. 5 évig voltam kollégista, én nagyon utáltam, csak hát albérletre garantáltan nem telt volna. Egy rettenetesen lepusztult kollégiumunk volt, rengeteg csótánnyal (szünetek után visszamenve, ha felkapcsoltuk a villanyt, szabályosan spricceltek szét...). Egy olyan folyosó volt a koleszban, ami jobb állapotban volt és pl minden évben kifestették, ott nagyrészt a külföldiek laktak meg az ötödévesek. Ami pozitívum volt, hogy 3 szobánként (azaz 9 főre) volt egy fürdőszoba meg egy közös előtér hűtővel, asztallal és beépített szekrényekkel (ez volt egy blokk). A szobák viszont jóval kisebbek voltak, mint itt a képeken. Az utolsó 2 évben már választott szobatársak voltak, az jó volt, de előtte elég lutri volt (voltak kedves perui szobatársaim, de voltak olyan magyarok is, akik pl drogoztak)... És buli az nemcsak néha-néha volt, hanem szinte minden egyes nap, folyosóra kitett hangszórókkal (jogászokkal voltunk együtt, nekik ugye nem kellett tanulni szorgalmi időszakban, csak a vizsgákra). És ha nem zártuk be időben a blokkajtót, akkor a "kedves" részeg bulizók leszedték és elvitték az ajtókat, hadd "élvezze" mindenki még inkább testközelből a bulijukat, függetlenül attól, hogy nekünk másnap esetleg zéhá lenne... Azért alkalmazkodni szerintem nemcsak az egyik félnek kéne.

    VálaszTörlés
  5. Ez borzalmasan hangzik. A néha-néha erősen irónia, heti 2-3 alkalom tuti, akkor alszunk, amikor hagynak, de volt, amikor mi is buliztunk velük, épp ezért nem mondhatok semmi rosszat. Sokat fejlődtem, régen zajban alvás elképzelhetetlen volt, manapság könnyebben megy. Sajnálom, hogy neked rossz élményeid vannak. :/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencsére csak voltak, már nem vagyok egyetemista. :) Hát az tény, hogy megtanul az ember zajban aludni, meg villany mellett is.

      Törlés
    2. Villany mellett még mindig nem megy, de sokszor sikeredik aludni zajban is.
      Milyen szakos voltál? :)

      Törlés
  6. Én soha nem voltam kolis.Egyetemen sem szerencsére.Asszem antiszociális vagyok és féltem a dolgaimat is,amikből inkább kevesebb van, de jó minőségűek és drágák, szóval én paráztam volna :)
    Közgazdász vagyok én is, és nekem is tanulni kellett(volna) folyamatosan, mert rengeteg zh és beadandó volt szorgalmi időszakban is.
    Zita

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. :) Nem tudom, én nem féltem a dolgokat, hiába volt drága, itt nincs gond ebből.
      Erre is hajtás van,de megoldjuk nagy nehezen. ^^

      Törlés
  7. Én még gimibe járok, de ez a harmadik évem a koleszban. Az alkalmazkodásba szerintem elég hamar bele lehet jönni, bár tény, hogy a szélsőséges személyiségek ki tudják készíteni egymást hamar. :D Egyetemen is szeretnék koleszos lenni. Bár az egy teljesen más világ lesz, nálunk is lehet persze bulizni, de nincs akkora szabadság azért.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sok sikert az egyetemhez, ha már voltál kolis, akkor tuti nem lesz gond. :D

      Törlés
  8. Köszönöm, hogy megírtad ezt a bejegyzést. Most kezdem csak igazán értékelni a szobámat a koliban^^! Ne érts félre, nekem tetszik a szobátok és amiket írtál a kolis létről. Én egyedül vagyok egy ici-pici szobában, ami csak olyan széles, hogy az ágyam kereszbe elfér és összesen 13-an lakunk így együtt, de mégis szeretem, hogy van egy hely ahová visszahúzódhatok és egyedül lehetek. ;P

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azta:O Nekem tökre bezártságérzetem lenne, meg unatkoznék. :( Nem szeretek egyedül lenni. :/ :)

      Törlés